پیشرفت تکنولوژی توانسته است بهصورت بنیادی جهان را تغییر دهد، این تغییر بر نحوه رفتار افراد در زمینه امور تجاری و شخصی تأثیر گذاشته است. تکنولوژی الکترونیک که میتوان از آن بهعنوان مهمترین تکنولوژی یادکرد، بیشتر از هر چیزی حوزه تجارت و بازرگانی را تحت تأثیر خود قرار داده است. درنتیجه این تغییرات، شکلگیری رقابت بر سر ارائه خدمات نوین و باکیفیت بیشتر به مشتریان و رسیدن به حداکثر رضایت مشتری است. این تغییرات باعث شده است نظام بانکی از بانکداری سنتی به سمت بانکداری الکترونیک حرکت کند و مفاهیم جدیدی چون پول الکترونیکی، پایانههای فروشگاهی و خودپردازها در رابطه با ارائه خدمات بانکی به مشتریان و کسب رضایت آنها مطرح شود. بنابراین استفاده از نرمافزار صندوق فروشگاهی برای مدیریت خردهفروشیها بهشرط بهرهگیری از خدمات بانکداری الکترونیک ممکن است.
تحولات صندوق فروشگاهی در طول زمان
صندوق فروشگاهی به دلیل نیاز صاحبان مشاغل به مدیریت فروش و درآمدهای حاصل از آن در دهه ۱۸۷۹ توسط جیمز ریتی که صاحب یک رستوران بود، شکل گرفت.
در واقع در این زمان که کسبوکارها در امریکا شاهد رشد روزافزون در تقاضای بازار بودند، برای فروش بهتر محصولات خود به استخدام نیروی کار بیشتر روی آوردند. همزمان با افزایش ظرفیت بازار در استخدام نیروی کار و عدم آشنایی با شیوههای مدیریت منابع انسانی در آن زمان، احتمال برداشت مبلغی از درآمد حاصل از فروش توسط برخی کارکنان وجود داشت. درنتیجه صاحبان مشاغل نیاز به وجود روشی برای کنترل درآمدهای فروش را احساس کردند. صندوق فروش جیمز ریتی فاقد کشو پول و چاپ فیش پرداخت بود و مورد استقبال قرار نگرفت. بهگونهای که در سال ۱۸۸۱ میلادی کارخانه صندوق فروشگاهی خود را به ایکرت واگذار کرد.
ایکرت پس از تحویل کارخانه صندوق فروشگاهی ریتر به آن کشو پول و زنگ فروش اضافه کرد. در صندوق فروشگاهی ایکرت، صندوقدار باید مبلغ خرید مشتری را محاسبه و با فشردن دکمه کامل روی صندوق، کشو پول نقد را برای گذاشتن پول مشتری یا پرداخت باقیمانده آن به مشتری باز کند. ازآنجاکه در این شرایط امکان جابهجا کردن پول نقد صندوق توسط صندوقدار وجود داشت، زنگ صندوق برای اطلاعرسانی به صاحب فروشگاه از انجام فروش و پرداخت وجه به صدا در میآمد.
باوجوداین تغییرات که عملکرد صندوق فروش بهبود پیداکرده بود، همچنان مورد استقبال قرار نگرفت و ایکرت بهناچار این کارخانه را در سال ۱۸۸۴ میلادی به جان پترسون واگذار کرد. اضافه کردن کاغذ برای چاپ فاکتور فروش اقدام مناسبی بود که توسط پترسون انجام شد و درنهایت این صندوق فروش موردتوجه صاحبان مشاغل قرار گرفت.
تغییرات در صندوق فروش ادامه داشت تا اینکه از دهه ۱۹۷۰ میلادی، صندوقهای الکتریکی به بازار راه یافتند. بهگونهای که اولین صندوق فروشگاهی در قالب صندوقهایی که امروز در فروشگاهها و مراکز خرید مشاهده میکنید، در سال ۱۹۷۳ میلادی توسط شرکت IBM طراحی شد. این نوع از صندوقهای فروشگاهی که در قالب نرمافزار و تحت ویندوز به بازار عرضه شدند، همگام با تغییرات فناوری بهروز شده و امکانات مختلفی به آنها اضافه شد.
صندوقهای فروشگاهی مبتنی بر ابر و اپلیکیشنهای صندوق فروشگاهی که روی دستگاههای کارتخوان اندرویدی نصب میشوند، جدیدترین نسخه صندوق فروشگاهی هستند که با حذف بسیاری از محدودیتهای صندوق فروشگاهی نسخه ویندوزی و هزینه مناسب بسیار موردتوجه کاربران قرارگرفتهاند. البته لازمه استفاده از این فناوری جدید، بهرهگیری از خدمات بانکداری الکترونیک است.
بانکداری الکترونیکی چیست؟
از تغییرات تکنولوژی مهم در نظام بانکداری، بانکداری الکترونیکی است. بهعنوان تعریفی ساده میتوان به تعریف تیم توسعه تکنولوژی اطلاعات از این نوع بانکداری مراجعه کرد : «استفاده از فناوریهای پیشرفته سختافزاری و نرمافزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی بهصورت الکترونیکی که میتواند مراجعه حضوری به مشتری به بانک را حذف کند.»
برای بانکداری الکترونیکی، سطوح مختلفی تعریفشده است که در تمام این سطوح از نرمافزارهای مرتبط و اطلاعات بانکی قابلپردازش بهصورت دیجیتالی استفاده میشود. گفتنی است هرچه به سطوح بالاتر بانکداری الکترونیکی پیش برویم، عملیات دستی در آن کمتر، سیستمهای رایانهای متمرکزتر و محدودیت زمانی و مکانی برای بهرهگیری از خدمات آن کمتر شده و درنتیجه امنیت اطلاعات بیشتر میشود.
اهمیت یک موضوع را اغلب میتوان بر اساس اثربخشی آن در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی ارزیابی کرد. بانکداری الکترونیک نیز به دلیل خدمات گسترده و بسیار کاربردی که به مشتریان عرضه میکند توانست تحولات گستردهای را در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به وجود آورد. بهگونهای که میتوان گفت بسیاری از فعالیتها و خدمات اقتصادی شرکتها بر پایه همین خدمات بانکداری الکترونیکی است.
بانکداری مبتنی بر پایانه فروش ازجمله کانالهای مهم بانکداری الکترونیک
صندوق فروشگاهی ازجمله نیازهای ضروری برای فروشگاههای امروز هستند. زیرا به کمک آنها میتوان به فرایند ثبت خرید مشتری، محاسبه مبلغ فاکتور و پرداخت فاکتور نهایی سرعت بخشید و تجربهای مطلوب در خرید را برای مشتری شکل داد. لازمه استفاده از صندوق فروشگاهی بهرهگیری از خدمات بانکداری الکترونیک است که باعث اتصال صندوق فروشگاهی به سیستم بانکی و درنتیجه انتقال پول از حساب مشتری بهحساب صاحب کسبوکار میشود.
صندوق فروشگاهی پارمیس؛ همخوانی با بیشتر کارتخوانها
فناوری اطلاعات پارمیس با دو دهه فعالیت در حوزه نرمافزار حسابداری شرکتی، فروشگاهی و تولیدی به شناخت دقیقی از نیازهای حسابداری کسبوکارهای مختلف دست پیداکرده است. این شرکت همواره در تلاش بوده است که همگام با فناوری روز پیش رفته و امکانات موجود در نرمافزارهای حسابداری خود را متناسب با نیاز بازار بهروزرسانی کند.
این شرکت صندوق فروشگاهی خود را در سه نسخه ویندوزی، ابری و اپلیکیشن کارتخوانهای اندرویدی به بازار عرضه کرده است. باوجوداین نسخهها، فناوری اطلاعات پارمیس قادر به پشتیبانی نیازهای حسابداری کسبوکارهای کوچک تا بزرگ است.
صندوق فروشگاهی پارمیس پرو برای کسبوکارهای کوچک تا متوسط و انجام امور حسابداری آنها طراحیشده است. به دلیل استقبال عموم از فناوری ابری و حذف بسیاری از محدودیتهای زمانی و مکانی در دسترسی به اطلاعات مهم مالی و حسابداری، این شرکت محصول خود به نام پارمیس ۳۶۰ را بهعنوان صندوق فروشگاهی ابری به بازار ارائه کرده است.
البته به دلیل نیاز کسبوکارهای بزرگ به صندوق فروشگاهی و یکپارچه بودن اطلاعات فروش در سیستم حسابداری آنها، اپلیکیشن پارمیس اسمارت که امکان اتصال به نرمافزار حسابداری مالی یکپارچه پارمیس استار را دارد؛ باهدف نصب روی کارتخوانهای اندرویدی طراحیشده است. به کمک این اپلیکیشن امکان ثبت و پرداخت فاکتور در محل وجود دارد. لازمه این اپلیکیشن کارتخوانهای اندرویدی و اتصال به درگاههای پرداخت بانکی است که پارمیس اسمارت با بیشتر کارتخوانهای موجود در بازار همخوانی داشته و کسبوکارها درباره اتصال به بانکها با صندوق فروشگاهی پارمیس مشکلی نخواهند داشت.
دیدگاه خود را بنویسید